An Ghaeltacht - Reisverslag uit Achill Sound, Ierland van René Zee - WaarBenJij.nu An Ghaeltacht - Reisverslag uit Achill Sound, Ierland van René Zee - WaarBenJij.nu

An Ghaeltacht

Door: renevanderzee

Blijf op de hoogte en volg René

22 Juli 2011 | Ierland, Achill Sound

Na een korte, interessante dag (veel te zien en te horen ivm de troubles back in '60/'70 en veel mooie murals gezien) in Derry verbleven te zijn ging ik op weg naar Republiek Ierland!

Na zo een 8 km gelopen te hebben bereikte het. Er is niet echt een grens maar toen het bord zag met county Donegal wist ik het. Ik had the UK verlaten en was nu in Ierland. Na nog een paar kilometer gelopen te hebben had ik eindelijk een lift. Jammer genoeg werd ik maar 5 kilometer verderop gedropt, maar ach alle beetjes helpen. Na nog een kleine lift gehad te hebben werd ik daarna opgepikt door Blase. Een fantastische vent! Een kerel van een jaar of 30 met een autobandenbedrijfje (die je hier overigens heel veel ziet). Hij woont in Ballybovey en daar zou ik worden gedropt. Na wat geluld te hebben bleek het dat hij die avond ging surfen in het noorden. Vlakbij Tory Islands, omdat daar niet de mooiboys zitten die veel te relax zijn en het is daar dus ook niet toeristisch. Hij vroeg of dat ik al eens gesurfd had. Natuurlijk heb ik dat niet aangezien je in de rijn geen hogere golven hebt die goed genoeg zijn voor je afstandsbestuurbare zeilbootje. Maar hij zei dat het helemaal goed ging komen en dat ik die avond ging surfen. Super kicken dus! Na een hongaarse collega van hem opgepikt te hebben gingen we op weg daarheen. Te veel hobbels en bobbels verder waren we daar. Na in het wetsuit gekropen te zijn en flink veel gestuntel verder, ging ik even de zee op. Surfen is moeilijker dan het lijkt maar het is wel echt lachen. Toen het donker werd weer omgekleed en terug naar Balleybovey. Toen we daar rond half 12 kwamen was het van: 'if you don't want to go to the hostel now, you can sleep on my cauch' Prima! Scheelt mij weer een paar knaken voor zo een hostel.

De volgende dag ging ik verder richting Ardara. Blase dropte me in Donegal en vanaf daar heb ik gelift. Door een italiaanse Jehova getuige (erg leuk...) opgepikt te zijn werd ik gedropt in Killybegs. Iets later kwam hij weer terug en bracht me verder naar Ardara. Wat zijn gedachte er precies achter was weet ik niet, maar volgens mij wou het het Jehova imperium vergroten. Na genoeg van die verhalen gehoord te hebben en het aanbod om nog een kopje thee te drinken afgeslagen te hebben ging ik naar het hostel (omdat die misschien wel volgeboekt was en ik dan naar iets anders moest zoeken...).
De volgende dag ging ik onderweg naar Glencolumkille. Dat is in totaal zo een 34km en dus te veel voor mij om in een keer te lopen. Het is ook vakantie! Mijn tent zou dus weer goed van pas komen. Op de een of andere manier zijn de mensen hier heel aardig. Ik liep al zo een 2 uur en 10/12km verder stopte er zomaar uit het niets een auto met 2 personen uit London erin. Ze waren een weekendje weg en doelloos aan het rondrijden. Ze vroegen of ik een lift wou naar waar ik heen ging. Geheel niet volgens plan eindigde die avond bij een boer op het weiland ergens tussen Enniskellin en Tempo. De volgende dag ging ik verder liften naar Sligo. Toen ik in Bundaron was duurde en het me te lang en het ging te hard regenen en waaien besloot ik om de bus naar Sligo te pakken. Na een belachelijke prijs (9.80euro) betaald te hebben voor een busrit van 45 minuten was ik in Sligo. Daar kwam ik in het ergste hostel ooit. Best vies, het stonk en er hing totaal geen sfeer. Jammer genoeg voor de eigenaren dacht bijna iedereen er zo over. Die avond even een pint in de pub gepakt met duitsers en de dag daarop in Sligo rondgeslenterd. Die dag weer daarop ging ik op weg
naar de Achill Islands. Het grootste eiland van Ierland. Hier ben ik nu nog steeds want het is echt super. Lekker weer en genoeg te zien op het eiland. Eergister ben ik naar een verlaten dorpje geweest. Het enige wat er nog is zijn ruines van zo een 80 huizen. Het waren er 130. Zo een 150 jaar geleden toen hier de hongersnood hier overheerste zijn er 1 miljoen mensen gestorven en zo een 5 miljoen gevlucht naar het buitenland. De mensen in dat dorpje zijn naar het strand gegaan om te kunnen eten van de zee. Het dorpje staat er nog, maar is al weggerot en het enige wat er nog is zijn de stenen muren. Gisteren ben ik naar het zuidelijkste punt van het eiland geweest en daarna de Minaun gelopen. Een fantastisch uitzicht heb je daar over het hele eiland. Jammer genoeg was de accu van de camera leeg en was ik de reserve vergeten, zeer handig... Daarom heb ik besloten om met een Meneer uit Wales en twee jongemannen uit Germany een andere berg op het eiland te beklimmen vandaag. Helemaal naar de cliffs of Croaghaun. Volgens de eilanders de hoogste kliffen van Europa.

Jammer genoeg heb ik geen tijd om foto's te plaatsen. Dat doe ik de volgende keer wel.

Arrivederci!

  • 22 Juli 2011 - 11:03

    Edwin:

    Haha weer lachen verhaal! Jammer van de accu, missen we weer een paar foto's! Veel plezier op het eiland en tot het volgende verhaaltje! Grtjs van Dela! Ed

  • 22 Juli 2011 - 11:14

    Kimberley:

    Och jochie, wa bende gij weer heerlijk bezig. Vet joh!

    Take care en veel plezier.

    Mis je!

    Liefs,
    Matt&Kim

  • 22 Juli 2011 - 11:45

    Corina:

    Hai jochie! Zit ik hier in Arnhem als echt de allerlaatste van de club nog lekker te werken, neem ik een bammetje, kijk of er mail is: komt er een verhaal van jou. Hoe goed kun je het hebben?! Keivet wat je allemaal doet en wie je allemaal spreekt! Maar ik ga thuis nogmaals lezen, en dan met de kaart erbij om te zien waar je bent. En ik ga ervan uit dat je die reserveaccu maar 1 keer vergeet mee te nemen! Heel veel plezier nog. Ben je trouwens aan 't afkicken van de whiskey? Daar hoor ik je niet meer over! Toedeledokie, tot hoors. X Corina

  • 22 Juli 2011 - 18:10

    Astrid:

    Ha broertj, mooie verhalen weer! We wachten op de foto's!!
    Veel plezier nog!!

    liefs

  • 22 Juli 2011 - 19:17

    Astrid:

    Wanneer ga je de vierdaagse lopen?
    Je hebt er nu volgens mij al aardig wat training op zitten...

  • 24 Juli 2011 - 15:58

    Maartje:

    Hee lief,

    Wat een heerlijk verhaal weer! Ik kan nogsteeds niet helemaal geloven dat je echt op een surfplank hebt gestaan!! En jammer van je accu, maar zo een ramp is het nou ook weer niet, toch?

    Veel plezier nog op het eiland, en tot het volgende verhaal...

    Kusjes

  • 25 Juli 2011 - 15:13

    Pap En Mam:

    zo het leest nog steeds goed, het eind komt in zicht nog heel veeeeeel plezier, zijn erg nieuwsgierig naar jou foto's, liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ierland, Achill Sound

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

22 Juli 2011

An Ghaeltacht

12 Juli 2011

No pain, no gain!

17 Juni 2011

Durness, Thurso, Stromness

04 Juni 2011

De Suilven

14 Mei 2011

Ome Guinness
René

Actief sinds 19 April 2011
Verslag gelezen: 216
Totaal aantal bezoekers 14283

Voorgaande reizen:

21 Juli 2014 - 20 November 2015

Kenia, Zuid Afrika en Nieuw Zeeland

20 April 2011 - 04 Augustus 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: